SWOT analýza = analýza, která shrnuje a hodnotí silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby regionu jednotlivých oblastí
| Silné stránky | Slabé stránky | 
| Dostatečná kapacita nabídky základních a mateřských škol | Nedostatek finančních prostředků na rekonstrukce škol a školských zařízení a jejich infrastruktury (hřiště, tělocvičny…) | 
| Dostatečná nabídka volno časového vzdělávání, školních klubů, uměleckých škol (ve spolupráci s městem Šumperk) | Sociálně patologické jevy u sociálně vyloučených obyvatel (neplnění povinné školní docházky, spolupráce se zákonnými zástupci, plnění povinností) | 
| Fungující ekologické středisko Švagrov v obci Vernířovice | Malý počet škol a školských zařízení s bezbariérovým přístupem | 
| Podpora sportovních a kulturních aktivit prostřednictvím organizací jako např. TJ Sokol, Sokol, Sbory dobrovolných hasičů, Junák, Skaut, rodinná centra atd. | |
| Spolupráce mezi školami, školskými zařízeními a obcemi | 
| Příležitosti | Hrozby | 
| Efektivní využívání evropských podpůrných fondů | Demografická situace (nízká porodnost, úbytek dětí) | 
| Zapojení se do strategického plánování (MAP, komunitní školství…) | 
 Nízká motivace pedagogických pracovníků, nenaplnění kariérních řádů a postupů, syndromy vyhoření pedagogů, stagnace platů ve školské sféře  | 
| Podpora environmentální výchovy mládeže | |
| Podpora volno časových aktivit žáků všech typů škol | |
| Spolupráce mezi školami (svazkové školství, finanční ulehčení v řízení škol) | |
| Podpora tradičních řemeslných odvětví (práce se dřevem, plasty, sklem – řemeslné dílny, komunitní školství) | 

